Da li članovima kolegijalnih tijela, koji nisu državni službenici, nakon
isteka mandata ostaju na snazi njihova prava, obaveze i ovlaštenja?
Institut teničkog mandata za članova kolegijalnih
tijela, koji nisu državni službenici nije uređen pozitivnim zakonodavstvom
Bosne i Hercegovine, pa samim tim nije uređeno ni pitanje prava, obaveza i
ovlaštenja članova kolegijalnih tijela nakon isteka mandata. Međutim, budući da
je člankom 55a. Zakona o upravi propisano da nakon iteka mandata ministra i
zamjenika ministra, rukovodioca i zamjenika rukovodioca samostalne upravne
organizacije, rukovodioca i zamjenika rukovodioca upravne organizacije u
sastavu ministarstva i rukovodilaca i zamjenika rukovodilaca drugih institucija
Bosne i Hercegovine osnovanih posebnim zakonom ili kojima je posebnim zakonom
povjereno obavljanje poslova uprave, njihova prava, obaveze i ovlaštenja ostaju
na snazi do novog imenovanja na tu funkciju, mišljenja smo da u slučaju kada
nakon isteka mandata članovima kolegijalnih tijela, koji nisu državni
službenici, postupak produženja mandata ili postupak razrješenja sa dužnosti i
imenovanja novog zvaničnika nije okončan, prava, obaveze i ovlaštenja članovima
kolegijalnih tijela ne prestaju, već egzistiraju do okončanja postupka
produženja mandata ili razrješenja sa dužnosti i imenovanja novog zvaničnika.
UPIT:
Korištenje godišnjeg odmora u jednom dijelu, iz
kalendarske godine za koju je isti utvrđen, u idućoj kalendarskoj godini. Pravo
na regres u ovom slučaju.
MIŠLJENJE:
Člankom 28. st. 1. i 2. Zakona o radu u institucijama Bosne i
Hercegovine (,,Službeni glasnik BiH“, br. 26/04, 7/05, 48/05, 60/10, 32/13 i
93/17) propisano je da se godišnji odmor može koristiti u jednom
ili dva dijela. Ako
zaposlenik koristi godišnji odmor u dva dijela, prvi dio koristi bez prekida u
trajanju od najmanje 10 radnih dana tijekom kalendarske godine, a drugi dio
najkasnije do 30. lipnja naredne godine.
Prema navedenoj odredbi jasno
proizlazi uvjet u kom slučaju se godišnji odmor iz jedne kalendarske godine
može koristiti u narednoj godini, a najkasnije do 30. lipnja. Naime, godišnji
odmor se može koristiti u narednoj godini samo u slučaju da je zaposlenik
prethodno iskoristio prvi dio godišnjeg odmora, u trajanju od najmanje 10
radnih dana, u kalendarskoj godini za koju je isti određen, odnosno, zaposlenik
ne može godišnji odmor jedne kalendarske godine koristiti u jednom dijelu u
narednoj godini. Jedina situacija u kojoj se godišnji odmor u jednom dijelu
može koristiti i u narednoj godini, jeste situacija da je 10 dana prije
nastupanja naredne godine započeto s korištenjem godišnjeg odmora za
kalendarsku godinu za koju je određen. Slijedom rečenog, zaposleniku se ne može
odobriti korištenje godišnjeg odmora iz kalendarske godine za koju je isti
utvrđen u narednoj kalendarskoj godini, neovisno o razlogu radi kojeg zaposlenik
nije koristio utvrđeno mu pravo na godišnji odmor.
Shodno tome, ukoliko
zaposlenik ne iskoristi godišnji odmor, u jednom ili prvom dijelu, u kalendarskoj godini za koju mu je isti
utvrđen, ne pripada mu ni pravo na regres za tu kalendarsku godinu.
UPIT:
Reguliranje pitanja
prava temeljem porodiljnog i roditeljskog odsustva zakonima i drugim propisima
entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.
MIŠLJENJE:
Članak 104.
stavak (2) Zakona o radu u
institucijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, br. 26/04, 7/05, 48/05,
60/10, 32/13 93/17) (u daljnjem
tekstu: Zakon o radu) propisuje
da u slučaju da zakoni i drugi propisi entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine
na različit način reguliraju pitanje prava po osnovu porodiljnog i roditeljskog
odsustva, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine svojom odlukom uredit će ovo
pitanje na jedinstven način, i to tako što će se primjenjivati rješenja onog
nivoa vlasti u Bosni i Hercegovini koja su najpovoljnija za korisnice ovog
prava. Rečeno znači da se na pitanja koja se odnose na porodiljno i roditeljsko
odsustvo zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine, ne mogu primjenjivati
zakoni i drugi propisi entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, već da
će u slučaju da isti na različit način reguliraju pitanje ovih prava od Zakona
o radu, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine donijeti odluku kojom će ova
pitanja urediti na jedinstven način i to tako što će se primjenjivati rješenja
onog nivoa vlasti u Bosni i Hercegovini, koja su najpovoljnija za korisnice
ovih prava.
S obzirom da je
Ministarstvo pravde Bosne i Hercegovine obrađivač Zakona o radu, a u vezi
rečenog za članak 104. stavak (2) ovog Zakona, ovo ministarstvo pristupilo je
izradi spomenute odluke, a kako bi Vijeće ministara
Bosne
i Hercegovine donijelo istu. Međutim, do donošenja ove
odluke neophodno je poštovati važeće odredbe Zakona o radu.
UPIT:
Računanje rokova prilikom zaključivanja
ugovora o radu na određeno vrijeme u institucijama Bosne i Hercegovine.
MIŠLJENJE:
Računanje rokova prilikom zaključivanja
ugovora o radu na određeno vrijeme u institucijama Bosne i Hercegovine, nije
propisano Zakonom o radu u
institucijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, br. 26/04,
7/05, 48/05, 60/10, 32/13 93/17) (u
daljnjem tekstu: Zakon o radu). Međutim, člankom 1. stavak (5) Zakona o radu
regulirano je da se na sva
pitanja u vezi s ugovorom o radu, a koja nisu uređena ovim ili drugim zakonom,
primjenjuju opći propisi obveznog prava. Prema tome, možemo zaključiti da se na
konkretno pitanje, odnosno na računanje rokova prilikom zaključivanja
ugovora o radu na određeno vrijeme u institucijama Bosne i Hercegovine, primjenjuje članak 77. Zakona o obveznim
odnosima, koji glasi „(1) Rok određen u danima počinje teći prvog dana
poslije događaja od koga se rok računa, a završava se istekom posljednjeg dana
roka. (2) Rok određen u nedjeljama, mjesecima ili godinama završava se onog
dana koji se po imenu i broju poklapa sa danom nastanka događaja od koga rok
počinje da teče, a ako takvog dana nema u posljednjem mjesecu, kraj roka pada
na posljednji dan tog mjeseca. (3) Ako posljednji dan roka pada u dan kada je
zakonom određeno da se ne radi, kao posljednji dan roka računa se slijedeći
radni dan. (4) Početak mjeseca označava prvi dan u mjesecu, sredina -
petnaesti, a kraj – posljednji dan u mjesecu, ako što drugo ne proizlazi iz
namjere stranaka ili iz prirode ugovornog odnosa.“ Navedeno pojašnjavamo i na slijedećem primjeru. Kada je
ugovoreni rok od tri mjeseca počeo teći 2. listopada 2019. godine, posljednji
dan tog roka ističe 2. siječnja 2020. godine, neovisno o tome što taj dan po
imenu ne odgovara danu od kojeg rok počinje teći.
UPIT:
Koji propis uređuje pravo na godišnji odmor
rukovodećih državnih službenika na položaju sekretara sa posebnim zadatkom?
MIŠLJENJE:
Članak 7. Zakona o državnoj službi u
institucijama Bosne i Hercegovine (“Službeni
glasnik BiH”,
br. 19/02, 35/03, 4/04, 17/04, 26/04, 37/04, 48/05, 2/06, 32/07, 43/09,
8/10, 40/12 i 93/17) propisuje da su sekretar i sekretar sa posebnim
zadatkom državni službenici, rukovodeći. Slijedom toga, na njih se ne odnosi
Odluka o uvjetima, kriterijima i načinu korištenja godišnjeg odmora za
zaposlenike i druge proračunske korisnike u institucijama Bosne i Hercegovine
(„Službeni glasnik BiH“ broj: 65/19), jer ista propisuje uvjete, kriterije za
određivanje dužine godišnjeg odmora i način korištenja godišnjeg odmora, za
zaposlenike u institucijama Bosne i Hercegovine i njezinim tijelima, koji nisu
državni službenici ili su izričito izuzeti iz Zakona o državnoj službi u
institucijama Bosne i Hercegovine, zaposlenike koji su zaposleni u javnim
poduzećima Bosne i Hercegovine, pravnim subjektima koje osnivaju institucije
Bosne i Hercegovine, udrugama i zakladama Bosne i Hercegovine, međuentitetskim
korporacijama i drugim institucijama za obavljanje dodatnih nadležnosti u Bosni
i Hercegovini, kao i za ostale proračunske korisnike, a koji nisu propisani
odredbama Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine ili drugim zakonom.
Preciznije, za utvrđivanje prava na godišnji
odmor i načina korištenja istog za rukovodeće državne službenike na položaju
sekretara sa posebnim zadatkom primjenjuju se odredbe Odluke o uvjetima i
načinu korištenja godišnjeg odmora za državne službenike i namještenike u
ministarstvima i drugim upravnim tijelima Bosne i Hercegovine, službama, tijelima
i institucijama Vijeća ministara Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik
BiH" broj: 27/04), jer se ovom
odlukom utvrđuju uvjeti i način korištenja godišnjeg odmora za državne
službenike u ministarstvima i drugim tijelima uprave Bosne i Hercegovine, službama,
tijelima i institucijama Vijeća ministara Bosne i Hercegovine.
UPIT:
Utvrđivanje prava na godišnji odmor za vrijeme
trajanja privremene nesposobnosti za rad.
MIŠLJENJE:
Zakonom o radu u institucijama Bosne i
Hercegovine (,,Službeni glasnik BiH“, br. 26/04, 7/05, 48/05, 60/10, 32/13 i
93/17) (u daljnjem tekstu: Zakon o radu), a kojim se regulira radni odnos
zaposlenika u institucijama Bosne i Hercegovine, propisano je pravo zaposlenika
na bolovanje i pravo zaposlenika na plaćeni godišnji odmor. Bolovanje u smislu
Zakona o radu podrazumijeva privremenu nesposobnost za rad, koju je utvrdila
mjerodavna institucija. Za vrijeme trajanja privremene nesposobnosti za rad
(bolovanja) zaposlenik ima sva prava iz radnog odnosa, kao što su pravo na
naknadu plaće, ostale naknade, mirovinsko, invalidsko i zdravstveno osiguranje,
pravo na godišnji odmor itd.
Slijedom toga, možemo zaključiti da bez obzira što je zaposlenik na
bolovanju, pravo na godišnji odmor mu se ne može uskratiti, jer za vrijeme
trajanja privremene nesposobnosti za rad zaposlenik ima sva prava iz radnog
odnosa, pa tako i pravo na godišnji odmor, te poslodavac ne može svoju odluku o
utvrđivanju prava na godišnji odmor zasnivati na pretpostavci do kada će
zaposlenik biti privremeno nesposoban za rad.
UPIT:
Kako se regulira radno vrijeme u institucijama
BiH, te dnevni odmor i da li je moguće da institucije BiH pojedinačno određuju
radno vrijeme i dnevni odmor?
MIŠLJENJE:
Članak
19. stavak (1) Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine propisuje da je prosječno radno vrijeme zaposlenika 40 sati tjedno, a
članak 23. stavak (1) ovog Zakona da zaposlenik, koji radi puno radno vrijeme,
ima pravo na odmor u tijeku radnog dana u trajanju od najmanje 30 minuta.
Početak i završetak radnog vremena, te pitanje
odmora u tijeku istog, detaljnije je propisan Odlukom o radnom vremenu u Vijeću
ministara Bosne i Hercegovine, ministarstvima Bosne i Hercegovine i drugim
tijelima Vijeća ministara Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, br.
16/98 i 99/11), a koju je donijelo Vijeće ministara Bosne i Hercegovine. Ovom
Odlukom propisano je da se tjedno radno vrijeme od 40 sati raspoređuje na pet
radnih dana po osam sati dnevno, da radno vrijeme počinje u 9,00 sati, a
završava u 17,00 sati, te da u tijeku radnog vremena radnici imaju pravo na
odmor u trajanju od 30 minuta. Točkom II stavak (2) predmetne Odluke propisana
je iznimka od rečenog početka i završetka radnog vremena i to u Agenciji za
školovanje i stručno usavršavanje kadrova, u kojoj radno vrijeme počinje u 7,30
sati, a završava u 15,30 sati.
Slijedom gore rečenog možemo zaključiti da je
isključivo Vijeće ministara Bosne i Hercegovine mjerodavno da regulira pitanje
početka i završetka radnog vremena u Vijeću ministara Bosne i Hercegovine,
ministarstvima Bosne i Hercegovine i drugim tijelima Vijeća ministara Bosne i Hercegovine,
kao i uračunavanja dnevnog odmora u isto ili ne. Kako smo gore i naveli, ova
pitanja trenutno su regulirana na način da radno vrijeme u spomenutim tijelima
traje od 9,00 sati do 17,00 sati, osim u Agenciji za školovanje i stručno
usavršavanje kadrova, te da je dnevni odmor uračunat u radno vrijeme,
preciznije da zaposlenici u navedenim tijelima imaju pravo na odmor u trajanju
od 30 minuta, unutar radnog vremena.
UPIT:
Da li osoba koja posjeduje VSS ispunjava uvjet za
radno mjesto za koje se traži VŠS?
MIŠLJENJE:
Postupanje prilikom zasnivanja
radnog odnosa u slučaju kada osoba posjeduje školsku spremu koja je viša od
školske spreme, koja je propisana Pravilnikom o
unutarnjem ustrojstvu kao uvjet radnog mjesta,
nije regulirano zakonskim i podzakonskim propisima na razini Bosne i
Hercegovine.
Međutim, polazeći
od pretpostavke da je osoba koja je stekla visoku školsku spremu određenog
smjera, neovisno od toga da li već posjeduje višu školsku spremu istog smjera,
izučavala sva područja predmetne znanstvene discipline i u većem obimu u odnosu
na obim koji je bio propisan za stjecanje više školske spreme tog smjera,
smatramo da ne može biti diskvalificirana zbog neposjedovanja više školske
spreme istog smjera prilikom zasnivanja radnog odnosa, odnosno raspoređivanja
na radno mjesto za koje je Pravilnikom o unutarnjem ustrojstvu kao uvjet
propisano posjedovanje više školske spreme istog smjera.
Preciznije,
smatramo da osoba sa visokom školskom spremom može obavljati poslove i radnog
mjesta za koje je kao uvjet propisana viša školska sprema, ali isključivo ako
ispunjava sve uvjete propisane za konkretno radno mjesto, odnosno ako ima
odgovarajući smjer navedene stručne spreme, radno iskustvo u struci nakon
završene navedene stručne spreme, te ostale opće i posebne uvjete propisane
Pravilnikom o unutarnjem ustrojstvu za konkretno radno mjesto.
UPIT:
Šta se smatra „prekovremenim radom dužim od tri tjedna neprekidno“
sukladno članku 21. stavak (2) Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine?
MIŠLJENJE:
Člankom 21. Zakona o radu reguliran je pojam
prekovremenog rada, slučajevi zbog kojih poslodavac uvodi prekovremeni rad,
trajanje istog, zabrane za uvođenje prekovremenog rada, te uvjeti i obveza
poslodavca da o prekovremenom radu obavještava Upravni inspektorat Ministarstva
pravde Bosne i Hercegovine.
Stavkom (1) predmetnog članka Zakona o radu
propisano je šta znači pojam „prekovremeni rad“. Preciznije, prekovremeni rad
podrazumijeva rad koji traje duže od punog radnog vremena, a koji uvodi
poslodavac u slučaju više sile (požar, potres, poplava i sl.), iznenadnog
povećanja obima posla, kao i u drugim sličnim slučajevima neophodne potrebe.
Istim stavkom propisano je koliko taj rad tjedno može najviše trajati, do 10
sati.
Slijedom rečenog, odnosno slijedom pitanja šta
se smatra prekovremenim radom dužim od tri tjedna neprekidno, a zbog kojeg rada
je poslodavac dužan pismeno obavještavati Upravni inspektorat Ministarstva
pravde Bosne i Hercegovine, možemo zaključiti da to podrazumijeva rad koji
traje duže od punog radnog vremena, tri tjedna neprekidno, neovisno o tome
koliko sati isti traje tjedno, odnosno neovisno o tome da li taj rad tjedno
traje i kraće od, u članku 21. stavak (2) Zakona o radu, propisanog maksimuma,
do 10 sati.
UPIT:
Neplaćeno odsustvo – članak 31. Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine
MIŠLJENJE:
Člankom 31. Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine
(,,Službeni glasnik BiH“, br. 26/04, 7/05, 48/05, 60/10, 32/13 i 93/17) propisano je da poslodavac može
zaposleniku, na njegov zahtjev, odobriti odsustvo sa rada bez naknade plaće -
neplaćeno odsustvo, u slučajevima i u trajanju utvrđenom u aktu
poslodavca. Za vrijeme predmetnog odsustva, prava i obveze zaposlenika,
koja se stječu na radu i po osnovu rada, miruju.
Navedena odredba ovlastila je poslodavca da može zaposleniku odobriti
neplaćeno odsustvo, što znači da to odsustvo po zakonu nije obvezno. Ovo
odsustvo je neplaćeno zbog toga što za vrijeme njegovog korištenja, zaposlenik
nema pravo na naknadu plaće, niti na druga prava iz radnog odnosa, jer za
vrijeme njegovog korištenja ta prava miruju, a kako je izričito predviđeno
stavkom (2) spomenutog članka.
Ističemo da ovom odredbom nisu utvrđeni razlozi kada se može odobriti
neplaćeno odsustvo, niti je utvrđeno trajanje istog, već je propisano da će ta
pitanja regulirati poslodavac svojim aktom. Kao primjer možemo navesti upravo
naše ministarstvo, gdje je pitanje neplaćenog odsustva, razlozi za isto, kao i
trajanje, uređeno odlukom koju je donio ministar. Na isti način trebala bi
postupiti i vaša institucija.
Također napominjemo da se ovo odsustvo, ako je regulirano aktom
poslodavca, može ostvariti samo na pismeni zahtjev zaposlenika, jer se radi o
ostvarivanju njegovih potreba. U zahtjevu bi trebalo navesti razlog odsustva,
vrijeme korištenja i o tome priložiti odgovarajuće dokaze. Zahtjev se podnosi
poslodavcu, prije planiranog korištenja tog odsustva, a poslodavac je dužan
donijeti odgovarajuće rješenje, kojim zahtjev može biti uvažen ili odbijen.
UPIT:
Tumačenje članka 30. Zakona o radu u institucijama Bosne i
Hercegovine.
MIŠLJENJE:
Članak
30. stavak (1) Zakona o radu propisuje: “Zaposlenik
ima pravo na odsustvo sa rada uz naknadu plaće do sedam radnih dana u jednoj
kalendarskoj godini - plaćeno odsustvo u slučaju: stupanja u brak, porođaja
supruge i teže bolesti ili smrti člana užeg domaćinstva i zadovoljavanja vjerskih, odnosno tradicijskih potreba ili drugih
slučajeva utvrđenih aktom poslodavca. O zahtjevu za plaćeno
odsustvo odlučuje poslodavac na pismeni zahtjev zaposlenika.“, dok je stavkom (3) istog članka propisano: „Izuzetno, poslodavac je dužan omogućiti zaposleniku odsustvo do
šest radnih dana u jednoj kalendarskoj godini, radi zadovoljavanja njegovih
vjerskih odnosno tradicijskih ili drugih potreba, s tim da se odsustvo od dva
dana koristi uz naknadu plate - plaćeno odsustvo.“
Iz
naprijed navedenih odredbi Zakona o radu proizlazi da zaposlenik ima pravo na odsustvo
sa rada uz naknadu plaće do sedam radnih dana u jednoj kalendarskoj godini u
slučaju stupanja u brak, porođaja supruge i teže bolesti ili smrti člana užeg
domaćinstva i zadovoljavanja vjerskih, odnosno tradicijskih potreba ili drugih
slučajeva utvrđenih aktom poslodavca, što znači da zaposlenik ima pravo na pet
radnih dana u slučaju stupanja u brak, porođaja supruge i teže bolesti ili
smrti člana užeg domaćinstva, a dva dana radi zadovoljavanja vjerskih odnosno tradicijskih
ili drugih potreba.
Dakle,
plaćeno odsustvo u trajanju od dva radna dana za zadovoljavanje vjerskih,
odnosno tradicijskih potreba ili drugih potreba uz naknadu plaće zaposleniku,
iz članka 30. stavka (3) Zakona o radu, se računa u ukupno sedam radnih dana na
koja zaposlenik ima pravo u jednoj kalendarskoj godini.
Propisivanje drugih slučajeva u kojima se može odobriti
plaćeno odsustvo iz članka 30. stavak (1) Zakona
o radu ostavljeno je na volju poslodavcu na način da ih propiše svojim aktom. U
tom aktu treba konkretno navesti slučajeve kada se može koristiti to odsustvo i
odrediti dužinu njegovog trajanja. Ovdje bi se moglo postupiti analogno kako su
ta pitanja regulirana u odredbi članka 30. stavak (1) Zakona o radu. Prema
tome, ovo odsustvo može se koristiti samo pod uvjetom ako je regulirano u
određenom aktu poslodavca, jer u zakonskoj odredbi to odsustvo nije utvrđeno
kao obvezno, već je ostavljeno na volju poslodavca.
Kada
su u pitanju tradicijske i druge potrebe iz članka 30. stavak (3) Zakona o radu
smatramo da pitanje šta su tradicijske i druge potrebe cijeni poslodavac u
svakom konkretnom slučaju.
Ovdje smatramo važnim napomenuti i to da se korištenje odsustva
predviđenog u odredbama članka 30. Zakona o radu odobrava na pismeni zahtjev zaposlenika.
Zahtjev treba obavezno da sadrži: konkretan razlog za odsustvo, broj dana i
vrijeme korištenja. Prema potrebi uz zahtjev treba priložiti odgovarajuće
dokaze koji će potvrditi postojanje razloga radi kojeg se traži odsustvo.
Zahtjev se podnosi poslodavcu prije korištenja odsustva. Poslodavac je dužan
donijeti rješenje po podnesenom zahtjevu kojim zahtjev može biti uvažen ili
odbijen, što zavisi od utvrđenog činjeničnog stanja. Prema tome, zaposlenik
može koristiti traženo odsustvo samo onda kada dobije rješenje kojim se
odobrava odsustvo. U dispozitivu rješenja je potrebno navesti da li je odsustvo
plaćeno ili neplaćeno za slučaj koji je predviđen člankom 30. stavak (3) Zakona
o radu.
UPIT:
Da li državni službenik koji 3. 1. 2020.
godine navršava 65 godina života i sukladno odredbama Zakona o radu u
institucijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, br. 26/04, 7/05,
48/05, 60/10, 32/13 i 93/17) i kome prestaje radni odnos po sili zakona, radi
odlaska u mirovinu, pravo od 3. 1. 2020. godine koristiti godišnji odmor za
2020. godinu i sukladno tome ostvariti odgovarajuću novčanu naknadu.
M I Š L J E N J E:
Ocjenom navoda vašeg
akta može sa osnovano utvrditi da Vam radni odnos prestaje po sili zakona s 3.
1. 2020. godine.
Nakon izvršenog uvida u pozitivne propise na
razini institucija Bosne i Hercegovine, koji se odnose na ovu materiju,
konstatirano je, a ovisno o statusu zaposlenog:
- da državnom
službeniku, prestaje radni odnos primjenom odredbe članka 50. stavak (1)
alineja 2) točka b), Zakona o državnoj
službi u institucijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH2, br. 19/02,
35/03, 4/04, 26/04, 37/04, 48/05, 2/06, 32/07, 43/09, 8/10, 40/12 i 93/17)
„kada navrši 65 godina života i najmanje 20 godina staža osiguranja ili kada
navrši 40 godina staža osiguranja neovisno o godinama života“;
-da zaposleniku,
prestaje radni odnos po sili zakona, primjenom odredbe članka 71. stavak (1)
točka a) Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine, „kada zaposlenik
navrši 65 godina života i najmanje 20 godina staža osiguranja ili 40 godina
staža osiguranja, neovisno od godina života-danom donošenja rješenja“ i
-da policijskom
službeniku prestaje radni odnos prema odredbi članka 119. stavak (1) točka 3.
Zakona o policijskim službenicima Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“,
br. 27/04, 63/04, 5/06, 58/06, 15/08, 63/08, 35/09 i 7/12) kojom je propisano
da policijskom službeniku prestaje radni odnos, te automatski gubi status policijskog
službenika „kada navrši 65 godina života i zakonom propisani mirovinski staž
ili 40 godina mirovinskog staža“.
Kako bi bili u cijelosti
informirani po pitanju ostvarivanja prava na korištenje godišnjeg odmora nakon
prekida radnog odnosa po sili zakona, ukazujemo i na odredbu članka 10. stavak (1) Odluke o uvjetima,
kriterijima i načinu korištenja godišnjeg odmora za zaposlenike i druge
proračunske korisnike u institucijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik
BiH“, broj 65/19), kojom je propisano da je poslodavac dužan zaposlenom
omogućiti korištenje prava na godišnji odmor tijekom kalendarske godine, a
prije prestanka radnog odnosa u instituciji, dok je stavkom (2) propisano da
zaposleni koji nije tijekom kalendarske godine iskoristio godišnji omor, a
prestao mu je radni odnos, nema pravo na korištenje godišnjeg odmora ni po
kojoj osnovi nakon prestanka radnog odnosa u instituciji pa i nakon prestanka
radnog odnosa po sili zakona.
UPIT:
Tumačenje propisa koji se odnose na prekovremeni rad
i upućivanje na službeni put.
M I Š LJ E NJ E:
U skladu s temeljnim pravnim
načelima, ne može kumulirati ostvarivanje bilo kojih prava po istoj pravnoj
osnovi, pa ni prava na naknadu po osnovi prekovremenog rada, rada tijekom
neradnih dana, noćnog rada i rada u danima državnih praznika, tako da se pored
novčane naknade po bilo kojoj od naprijed navedenih osnova istovremeno ne može ostvariti i pravo na korištenje „slobodnih dana“.
Glede ostvarivanja prava po
osnovi upućivanja na službeno putovanje
i trajanje službenog putovanja, predlažemo da se obratite mjerodavnom,
resornom Ministarstvu financija i trezora Bosne i Hercegovine, u čijoj
isključivoj mjerodavnosti je implementacija odredaba Zakona o plaćama i
naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine(„Službeni glasnik BiH“, br.
50/08, 35/09, 75/09, 12/09, 32/12, 42/12, 50/12, 32/13, 87/13, 87/13, 75/15,
85/15, 16/16, 94/16, 72/17 i 25/18), kao i Odluke o načinu i
postupku ostvarivanja prava zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine na
naknadu za službeno putovanje (“Službeni glasnik BiH” br. 6/12 i 10/18) i Odluke o načinu i postupku ostvarivanja
prava na prekovremeni rad, rad u neradne dane, noćni rad i rad u dane državnih
praznika u institucijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, broj
4/09), koje je usvojilo Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, na prijedlog
ovlaštenog predlagatelja Ministarstva financija i trezora Bosne i Hercegovine.
Pored navedenog,
naglašavamo da je pravo na dnevni odmor između dva uzastopna radna dana na
jasan i nedvosmislen način propisano odredbom članka 23. stavak (3) Zakona o radu u institucijama Bosne i
Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, br. 26/04, 7/05, 48/05, 60/10, 32/13 i
93/17) (u daljnjem tekstu: Zakon o radu) i to na način da dnevni odmor između
dva uzastopna radna dana iznosi najmanje 12 sati, u kom smislu se ova zakonska
odredba mora dosljedno primjenjivati.
Želimo posebice naglasiti, da o pravima, obvezama i
odgovornistima zaposlenika iz radnog odnosa odlučuje poslodavac neovisno i
samostalno, u skladu s odredbama Zakona o radu i drugim zakonima, kolektivnim
ugovorom i podzakonskim propisima, donesenim na temelju ovlasti utvrđenih
zakonom.
U postupku odlučivanja o pravima zaposlenog
iz uspostavljenog radno-pravnog statusa, rukovoditelju, odnosno poslodavcu je
dano diskrecijsko pravo da pojedina pitanja, a u skladu s potrebama rada
institucije kojom rukovodi, regulira
podzakonskim aktima, kao npr. Pravilnikom o radu i sl., vodeći računa o
zakonitosti rada institucije.
UPIT:
Da li se po zahtjevu zaposlenice može izdati uvjerenje
koje se odnosi na činjenicu obavljanja
poslova visoke školske spreme u Povjerenstvu za koncesije Bosne i
Hercegovine.
M I Š LJ E NJ E:
Prije svega, ukazujemo na dosljednu primjenu odredbe
članka 2. stavak (3) Zakona o upravi (“Službeni glasnik BiH”, br. 32/02, 102/09
i 72/17) kojom je propisano da tijela uprave obavljaju poslove iz svoje
nadležnosti samostalno, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Isto tako ukazujemo i na dosljednu primjenu odredbe
članka 162. Zakona o upravnom postupku (“Službeni glasnik BiH”, br, 29/02,
12/04, 88/07, 93/09, 41/13 i 53/16), kojom je propisano kako su tijela uprave
Bosne i Hercegovine dužna izdati uvjerenja, odnosno druge isprave (certifikate,
potvrde i dr.) o činjenicama o kojima vode službenu evidenciju, u rokovima i po
postupku propisanom navedenim člankom, u kom smislu je tijelo uprave, sukladno
navedenoj odredbi dužno odlučiti po zahtjevu zaposlenice.
Također upućujemo i na načelo materijalne
istine, propisano člankom 9. Zakona o upravnom postupku, a na temelju čijih
odredaba se u postupku moraju potpuno i pravilno utvrditi sve činjenice, koje
su od važnosti za zakonito i pravilno rješavanje po zahtjevu.
Isto tako napominjemo da Ministarstvo
pravde Bosne i Hercegovine, sukladno zakonom propisanim nadležnostima, nije
nadležno za ocjenu utemeljenosti i ispravnosti
rješenja koje navodite u svom aktu, već se isto može preispitivati isključivo
u postupku propisanom odredbama Zakona o upravnom postupku i to redovnim ili
izvanrednim pravnim sredstvima pred nadležnim tijelom.
UPIT:
Po zahtjevu policijskog službenika za neplaćeno
odsustvo, navedeno je da je supruga imenovanog Rješenjem Ministarstva vanjskih
poslova Bosne i Hercegovine raspoređena na poslove u Veleposlanstvu Bosne i
Hercegovine u Briselu, na razdoblje od četiri godine, te da policijski
službenik traži neplaćeno odsustvo radi spajanja obitelji, i poziva se na Europsku konvenciju za zaštitu ljudskih
prava i temeljnih sloboda, Univerzalnu deklaraciju o ljudskim pravima i Direktivu
Vijeća Europske unije. Radno-pravni status policijskih službenika zaposlenih u
Direkciji za koordinaciju policijskih tijela reguliran Zakonom o policijskim
službenicima Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik BiH”, br. 27/04, 63/4,
5/06, 33/06, 58/06, 15/08, 63/08, 35/09 i 7/12), koji u članku 101. propisuje
da na zahtjev policijskog službenika, rukovoditelj može odobriti neplaćeno
odsustvo na razdoblje od najduže 30 dana u jednoj kalendarskoj godini i tražite
se mišljenje glede primjene gore navedenih međunarodnih propisa u odnosu na
zakonodavstvo Bosne i Hercegovine, u dijelu u kojem bi se isti mogli primjeniti
u rješavanju konkretnog zahtjeva imenovanog policijskog službenika.
M I Š LJ E NJ E:
Člankom II Ustava Bosne i Hercegovine regulirana su
Ljudska prava i temeljne slobode, a točkom 2. navedenog članka kojom su
regulirani Međunarodni standardi, propisano je da: “Prava i slobode predviđeni
u Europskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i u njenim
protokolima, se izravno primjenjuju u Bosni i Hercegovini. Ovi akti imaju prioritet
nad svim ostalim zakonima”.
Katalogom prava, koji je propisan u članku II točka 3.
Ustava Bosne i Hercegovine, između ostalih propisuje i pravo na privatni i
obiteljski život, dom i prepisku, kao i pravo na brak i zasnivanje obitelji,
dok je točkom 4. stavka II Ustava propisano uživanje prava i sloboda propisanih
Ustavom ili međunarodnim sporazumima, svim osobama u Bosni i Hercegovini bez
diskriminacije po bilo kojoj osnovi, kao što su spol, rasa, boja, jezik, vjera,
političko i drugo mišljenje, nacionalno ili socijalno podrijetlo, povezanost s
nacionalnom manjinom, imovina, rođenje ili drugi status.
Glede međunarodnih sporazuma kojima se, također,
regulira područje ljudskih prava i temeljnih sloboda, člankom II točka 7.
Ustava Bosne i Hercegovine, propisano je da će Bosna i Hercegovina ostati ili
postati strana ugovornica međunarodnih sporazuma pobrojanih u Aneksu I Ustava,
a radi se o dodatnim sporazumima o ljudskim pravima koji će se primjenjivati u
Bosni i Hercegovini.
Istovremeno treba imati u vidu da je Bosna i
Hercegovina potpisnica Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju s EU, pa samim
tim je obvezna postepeno prilagođavati svoje zakonodavstvo pravnoj tečevini
Europske unije, pa i u području radnog zakonodavstva, u skladu s Direktivom
Vijeća EU 2003/86/EZ od 22. 9. 2003. godine, kroz definiranje prava na spajanje
obitelji, što će svakako biti uzeto u obzir u postupku izmjene važećih propisa
u navedenom području.
Odredbom članka 101. Zakona o policijskim službenicima
Bosne i Hercegovine propisano je da na zahtjev policijskog službenika,
rukovoditelj može odobriti neplaćeno odsustvo na razdoblje od najduže 30 dana u
jednoj kalendarskoj godini, dok je odredbom članka 95. propisano da se Zakon o
radnim odnosima i ostali zakoni kojima se uređuju prava i obveze iz radnog
odnosa primjenjuju na policijske službenike i kadete ukoliko nije drugačije
određeno ovim zakonom.
Člankom 31. Zakona o radu u institucijama Bosne i
Hercegovine (“Službeni glasnik BiH”, br. 26/04, 7/05, 48/05, 60/10, 32/13 i
93/17) propisano je da poslodavac može zaposleniku, na njegov zahtjev, odobriti
odsustvo s rada bez naknade plaće-neplaćeno odsustvo, u slučajevima i u
trajanju utvrđenom u aktu poslodavca, u kom slučaju prava i obveze zaposlenika,
koja se stječu na radu i po osnovi rada miruju.
S obzirom na to da pitanje odobravanja neplaćenog
odsustva s rada radi spajanja obitelji nije propisano Zakonom o policijskim
službenicima Bosne i Hercegovine, mišljenja smo kako je potrebno da poslodavac
donese akt u skladu s lex generalis propisom Zakonom o radu u institucijama
Bosne i Hercegovine, kojim će precizno biti definirani slučajevi ostvarivanja
prava i trajanja prava na neplaćeno odsustvo, koje pitanje je već uređeno
aktima poslodavca u većini institucija Bosne i Hercegovine.
Kako se iz navoda vašeg akta ne može osnovano utvrditi
je li u vašoj instituciji donesen akt poslodavca kojim je definirano pitanje
neplaćenog odsustva, upućujemo vas, da u okviru zakonom utvrđenih nadležnosti,
dosljednom primjenom odredaba Ustava Bosne i Hercegovine, te međunarodno
prihvaćenih standarda i relevantnih odredaba važećih propisa, kojima se
regulira radno-pravni status zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine,
odlučite o molbi Vladimira Radovanovića za odsustvo s posla radi spajanja
obitelji.
UPIT:
Kada su pripravnici primljeni 1. 5. 2019. godine, nakon stjecanja prava na
godišnji odmor u punom kapacitetu, to jeste neprekidnog rada u trajanju od šest
mjeseci u instituciji iskoristili godišnji odmor u trajanju od 20 radnih dana u
studenom i prosincu 2019. godine, a Ugovor o obavljanju pripravničkog staža im
istječe zaključno s 1. 5. 2020. godine, imaju li u konkretnoj pravnoj situaciji
pripravnici pravo na novi godišnji odmor, odnosno godišnji odmor za 2020.
godinu i ukoliko zaposlenik koristi pravo na srazmjerni dio godišnjeg odmora, u
smislu članka 8. stavak (3) Odluke o uvjetima, kriterijima i načinu korištenja
godišnjeg odmora za zaposlenike i druge proračunske korisnike u institucijama
Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“ broj 65/19), da li se po stjecanju
uvjeta za korištenje godišnjeg odmora u punom trajanju, nakon navršenih
neprekidnih šest mjeseci rada, broj dana godišnjeg odmora u punom trajanju
umanjuje za broj radnih dana iskorištenog srazmjernog dijela godišnjeg odmora.
M I Š L J E N J E:
Prije svega, ukazujemo
na primjenu odredbe članka 2. stavak (3) Zakona o upravi (“Službeni
glasnik BiH”, br. 32/02, 102/09 i 72/17) kojom je propisano da tijela uprave
obavljaju poslove iz svoje mjerodavnosti samostalno, u skladu sa zakonom i
drugim propisima, kao i na primjenu odredbe članka 14. Zakona o upravnom
postupku (“Službeni glasnik BiH”, br,
29/02, 12/04, 88/07, 93/09, 41/13 i 53/16),
kojom je u stavku (1) propisano
da tijelo vodi postupak i donosi rješenje samostalno u okviru ovlasti datih
zakonom i drugim propisima, a u stavku (2) je propisano da ovlaštena službena
osoba tijela mjerodavnog za vođenje postupka samostalno utvrđuje činjenice i
okolnosti i na temelju utvrđenih činjenica i okolnosti primjenjuje propise, na
konkretan slučaj.
U kontekstu naprijed navedenih odredaba, o
pravu na godišnji odmor, u skladu s odredbom članka 61. stavak (2) Zakona o
upravi, odlučuje rukovoditelj tijela uprave.
Posebno ukazujemo na dosljednu primjenu
odredaba Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik
BiH”, br.26/04, 7/05, 48/05, 50/08, 60/10,32/13 i 93/17), kao i odredaba Odluke o uvjetima, kriterijima i načinu korištenja
godišnjeg odmora za zaposlenike i druge proračunske korisnike u institucijama
Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, broj 65/19).
Prilikom odlučivanja o pravu na godišnji odmor, u
konkretnoj pravnoj situaciji, pored dosljedne primjene važećih propisa kojima
se definira ova materija, a u vezi s formalno-pravnim uvjetima na temelju kojih
je uspostavljen radno-pravni status, u postupku odlučivanja po zahtjevu
zaposlenog, između ostalog, treba imati u vidu i svrhu korištenja godišnjeg
odmora, a to je da se zaposleniku osigura psihički i fizički odmor od rada,
čime bi se osigurala obnova psiho-fizičke energije za uspješan nastavak rada.
Glede pitanja već iskorištenog srazmjernog dijela
godišnjeg odmora, a nakon toga ostvarivanja prava na godišnji odmor u punom
trajanju, napominjemo da je potrebno izvršiti uvid u Rješenje o već
odobrenom i iskorištenom srazmjernom
dijelu godišnjeg odmora, a nakon toga donijeti posebno Rješenje, vodeći računa
da se, u skladu s temeljnim pravnim načelima, ne može kumulirati
ostvarivanje prava po istoj pravnoj osnovi, pa ni prava na korištenje godišnjeg
odmora.