![](/Slike/08_11_2016.JPG?px=518)
Ministar pravde BiH Josip Grubeša je u
intervjuu za Oslobođenje kazao da je rezultat dosadašnjeg rada u strukturalnom
dijalogu jačanje državnih institucija.
- Da li
je Ministarstvo pravde BiH spremno za davanje odgovora na upitnik EK i na koji
način će se jamčiti nepristranost u radu sudija i tužilaca kako glasi jedno od
mogućih pitanja?
Ministarstvo
pravde BiH nije jedina institucija koja će popunjavati upitnik, na upitnik
Evropske komisije će odgovarati sve institucije sektora pravde pojedinačno,
ukupno 15 institucija i veliki broj sudova i tužilaštava u BiH i sve one imaju
svoj dio odgovornosti u ovom procesu.
Ministarstvo
pravde BiH ima kapacitete, prije svega u smislu stručne i profesionalne
osposobljenosti zaposlenih, dok s druge strane nama posao olakšava to što smo svojim sudjelovanjem u
Strukturalnom dijalogu o pravosuđu sve vrijeme aktivno radili na pripremanju
odgovora na upitnik Evropske komisije.
Važno je napomenuti da je veliki broj preporuka Evropske
komisije, a njih
je do sada bilo više od 70, već inkorporisan u naše pravosuđe. S druge strane
treba naglasiti da su pitanja Evropske komisije važna prilika da razmotrimo
sva preostala otvorena pitanja i da ona budu riješena u skladu s evropskim
standardima i načelima. Kvalitetno odgovoren upitnik nije samo interes Evropske
unije, već prvenstveno vlasti i građana BiH kojima je potrebno bolje i
učinkovitije pravosuđe.
Vrlo često se postavlja pitanje, a kada
govorimo o nepristranosti odnosno nezavisnosti pravosuđa BiH u budućem vremenu.
Bosna i Hercegovina je već dugo u procesu reforme pravosuđa, i to je svima
poznato ali nepoznanica je zašto se o nezavisnosti pravosuđa govori kao nečemu
što treba dostići u budućnosti, a ne o nečemu što je već zajamčeno našim
propisima. Naime, istina je da je to naša obaveza iz Sporazuma o stabilizaciji
i pridruživanju, ali je to kao takvo u normativnom smislu u našem pravnom
sistemu davno ispoštovano s obzirom da „nezavisnost“ nalaže da sudije ne smiju
biti u podređenom položaju u odnosu na javnu vlast, što je zakonski u
potpunosti pokriveno, dok
„nepristranost“ suda implicira da sudije ne smiju imati predrasude o predmetu u
kojem treba da donesu odluku, kao niti da postupaju na način da promovišu interese
jedne od stranaka u postupku.
Podržavam nezavisnost pravosuđa, ali isto tako
smatram da svatko treba odgovarati za povjerenu funkciju i obavljeni posao.
-
Predsjednik RS-a Milorad Dodik izjavio je da će predstaviti novu inicijativu da
građani RS izravno na izborima biraju tužioce i sudije. Da li to znači da nam
ne treba VSTV i da ovu instituciju treba ukinuti?
U okviru reforme
pravosuđa, osim donošenja novih zakona kojima se uređuje rad Suda BiH i Tužilaštva
BiH, trebalo bi donijeti i novi Zakon o Visokom sudbenom i tužilačkom vijeću
prema kojem će odlučujuću ulogu u izboru sudija imati sudije i u izboru
tužilaca tužioci. Tim zakonom treba urediti sistem odgovornosti nosioca
pravosudnih funkcija, kao i samih članova Visokog sudbenog i tužilačkog vijeća.
Ovakav Zakon bi pratio jasne preporuke Strukturalnog dijaloga između Evropske
unije i BiH o pravosuđu, a na kojima se
bazira ispunjavanje obveza iz SPP-a. Sve one jasno ukazuju na potrebu daljnjeg
jačanja VSTV-a i njegove nezavisnosti.
- Dodik
i predsjednik HDZ-a Dragan Čović nedavno su najavili da će u parlamentarnu
proceduru uputiti zajednički prijedlog zakona o Ustavnom sudu BiH, koji će
izraditi dvije stranke. Treba li nam takav zakon u proceduri ako unaprijed
znamo da on neće dobiti podršku bošnjačkih zastupnika?
Strateški cilj, donošenje Zakona o Ustavnom
sudu planiran je kroz Strategiju za reformu sektora pravde BiH. Podsjećam vas,
ovaj važni reformski dokument je usaglašen između svih ministarstava pravde BiH,
entiteta i kantona, Visokog sudbenog i tužilačkog vijeća BiH i Pravosudnog povjerenstva
Brčko Distrikta, te predstavnika udruženja sudija, tužilaca, advokata, notara,
medijatora, nevladinih organizacija i na
kraju usvojen od strane Vijeća ministara BiH. Ministarstvo pravde BiH će se
ovom materijom baviti u skorijoj budućnosti sukladno dinamici provođenja
navedene Strategije.
- Zašto
se manje kazne izriču osuđenima za ratovanje na stranim ratištima, odnosno u
redovima ISIL-a nego za krađu automobila, budući da je većina osuđena na kazne
zatvora u trajanju od godinu dana? Kakav je stav Ministarstva pravde o takvom
slabom kažnjavanju budući da su zatvorske kazne u zemljama EU-a duže od deset
godina, a recimo u Austriji je jedan takav slučaj državljanina Austrije bh.
porijekla procesuiran i osuđen je na čak 20 godina zatvora?
Odmjeravanje vrste i visine izrečene
kazne uvijek je odluka i odgovornost suda odnosno konkretnog sudije. Ono što sa
sigurnošću mogu reći jeste da je zakon u ovom smislu potpuno jasan i propisuje
da se za protuzakonito formiranje i
pridruživanje stranim paravojnim ili parapolicijskim formacijama kažnjava
kaznom zatvora u trajanju od najmanje pet godina, dok je za planiranje ili vrbovanja drugoga za izravno počinjenje
ovog krivičnog djela, propisana kazna u trajanju od jedne do deset godina.
Znači da je sudija u slučaju pridruživanja stranim paravojnim formacijama s
aspekta Kaznenog zakona ograničen minimumom kazne ispod kojeg ne može ići, a da
mu je gornja granica opći maksimum, odnosno 20 godina, dok je u slučaju
planiranja ili vrbovanja zakonodavac ostavio raspon od jedne do deset godina
zatvora, a na svakom sudiji je da, cijeneći okolnosti svakog pojedinog slučaja,
odredi visinu kazne koja će djelovati na tog konkretnog počinioca.
BiH je među prvim državama inkriminisala odlazak na strana ratišta, ali
način provođenja zakona uvijek je na onima koji ga provode.
- Dokle
se došlo po pitanju Strukturalnog dijaloga u BiH i da li se on po zahtjevima iz
RS-a sveo samo na priču o procesuiranju ratnih zločina i rasformiranju Suda i
Tužilaštva BiH?
Proces reforme je uvijek spor, posebno
kada je pravosuđe u pitanju. Žao mi je što je u javnosti stvorena slika da se
Strukturalni dijalog vodi prema zahtjevima Republike Srpske ili da postoje neki
unutar dijaloga koji ne žele reformu. Predstavnici Republike Srpske unutar
Strukturalnog dijaloga nikad nisu tražili da se rasformiše Sud BiH i Tužilaštvo
BiH niti su njegov rad ograničavali na procesuiranje ratnih zločina. Istina je potpuno suprotna jer je
rezultat dosadašnjeg rada u okviru strukturalnog dijaloga upravo jačanje
državnih pravosudnih institucija, uz osnivanje posebnog i neovisnog drugostepenog
suda.
Dakle, najznačajniji napredak u usaglašavanju
ključnih pitanja učinkovitog funkcionisanja pravosudnog sistemaa postignut je
kroz postizanje saglasnosti o formiranju posebnog Višeg suda BiH, kao drugostepene
instance Suda Bosne i Hercegovine, umjesto dosadašnjeg Apelacijskog odjela koji
je djelovalo unutar istog suda, unutar kojeg su djelovali i sudije na čije se
odluke odlučuje po žalbi.
U proteklom periodu uložili smo
značajne napore da se stvari “pomjere s mrtve tačke” i od dijametralno
suprotnih stavova, došli smo do jednog konsolidiranog Nacrta zakona o sudovima
BiH, čija je osnovna svrha - uspostava učinkovitog pravosuđa. Vrlo značajno je
i to da je usaglašeno da tzv. “proširene
nadležnosti” ostanu u okviru Zakona o Sudu BiH. U toku je finaliziranje nacrta
zakona i preciziranje krivičnih dijela obuhvaćenih “proširenom nadležnošću”, i
očekujemo da zagovornici različitih opcija izvrše reviziju svojih prijedloga
uzimajući u obzir izvještaj stručnjaka EU.
Upoznat sam od strane predstavnika Evropske
komisije da se Strukturalni dijalog kao forma razgovara neće napustiti bez
obzira na mehanizam koordinacije, ali o njegovom budućem izgledu i daljnjim
koracima ćemo tek znati, i o tome je prerano govoriti.